קראפט ישראלי

דני שפירא

כמה עובדות על בירת קראפט ישראלית

עד לפני כעשור ומשהו שוק הבירה הישראלית כלל רק בירות מסחריות של מבשלות גדולות. בתחילת שנות ה-2000 נולדה לה תינוקת חדשה  - מבשלות קראפט ישראליות - מבשלות קטנות ועצמאיות שמוּנעות בעיקר מאהבה לבירה ולחוויה האנושית שנוצרת סביבה. לסיפתח של הבלוג שלנו אספנו עשר אנקדוטות ועובדות על מבשלות הקראפט הישראליות.  

 

  • כ-80% מסך מבשלות הבירה בארץ כיום הן מבשלות קראפט, יחד עם זאת כולן יחד מהוות רק כ-3% משוק ייצור הבירה המקומי. בארה"ב מבשלות הקראפט מגיעות כבר קרוב ל-19% מייצור הבירה.

 

  • בירות קראפט ישראליות, בניגוד לבירות מסחריות, אינן מסוננות או מפוסטרות. חיי המדף שלהן אמנם קצרים יותר אבל הן יותר טריות ועשירות בטעם.

 

  • מבשלת הקראפט הראשונה שהוקמה במזרח התיכון היא מבשלת טייבה. המבשלה נמצאת בכפר הנוצרי טייבה שבשטח הרשות הפלסטינית והיא הוקמה ב-1994 על ידי האחים דייויד ונדים ח'ורי.

 

  • הראשונים להקים מבשלת קראפט בשטח ישראל היו אנשי הברוהאוס - ברופאב תל אביבי שהוקם על שדרות רוטשילד ב-1998 ונסגר סופית ב-2012. ב-2005 דייויד כהן, רואה חשבון מניו ג'רזי, הגשים חלום והקים את מבשלת דנסינג קאמל בתל אביב. דייויד היה הראשון להביא את בשורת תעשיית הקראפט האמריקאית לארץ.

דייויד כהן

 

  • שני הברומאסטרים הישראליים הראשונים לעבוד במבשלות קראפט ישראליות היו יוחאי קודלר ממבשלת שפירא וליאור בלמס ממבשלת שבט. יוחאי הוא גם הברומאסטר הישראלי היחיד עד היום שסיים את לימודיו בגרמניה כמצטיין מחזור.

 

  • מה זה Dry Hopping? באופן מסורתי מוסיפים כשות בתהליך הבישול של הבירה על מנת להעניק לה מרירות וארומה. דריי הופינג הוא תהליך שבו מוסיפים כשות בשלב היישון כשהבירה כבר קרה, מה שנותן לבירה פצצה של ארומות טריות של כשות. אממה צריך להיזהר! מנטוס בבקבוק קולה...מכירים? אז כששמים את הכשות בבירה משהו דומה קורה. הגזים, שכלואים בתוך הנוזל, משתחררים ואם לא סוגרים את המיכל מ-ה-ר אז מצב טוב שתסיימו את היום עם מקלחת בירה (אולי בעצם חלום "רטוב" של חלק מאיתנו).

 

  • אוסף תוויות הבירה הגדול בעולם של מבשלות קראפט ישראליות (כולל בירות ביתיות) שייך לאספן שמואל איתק'ן מקיבוץ העוגן. יש לו באוסף לא פחות מ-2680 תוויות שונות...וואו! אין מילים.

 

  • בירה וספורט הולכים יחד כמו...כל אירועי הספורט בעולם חוץ מאלה שבארץ. באסה. בכל מקרה, צריכה מתונה של בירה אחרי פעילות ספורטיבית יכולה לשפר את קצב ההתאוששות וגם יכולה להוות מקור טוב לתוספי ויטמינים. אגב, ישנן שתי מבשלות קראפט ישראליות התומכות בקבוצות ספורט. מבשלת הגולן תומכת בקבוצת הכדורסל של גליל-גלבוע, ומבשלת שפירא תומכת בקבוצת הכדורסל של הפועל ירושלים ובקבוצת הכדורגל של הפועל קטמון. 

 

  • לפי אתר דירוג הבירות Untappd מסתבר שסגנון הבירה הכי פופולרי בקרב חובבי הקראפט הישראלי הוא בירה IPA. לא פחות מ-9 מתוך 15 הבירות שמדורגות בראש הרשימה הן IPA. לפי האגדה הסגנון הזה נולד באמצע המאה ה-19 כשלבריטים היו חיילים בהודו ועד שהבירה הייתה מגיעה אליהם היא כבר הייתה מקולקלת בגלל החום הכבד וההפלגה הארוכה. הפתרון היה לחזק את הבירה באלכוהול וכשות - שניהם בעלי איכויות של שימור - וכך נולד ה- India Pale Ale. 
  • ולסיום, טיפ קטן שלא בהכרח קשור ספציפית לבירה קראפט ישראלית אבל למה לא... המשחק אוטוטו מתחיל והחבר שהיה אחראי על ה-Booze הביא בירות חמות. איזה גזור. לא לדאוג, אפשר לקרר בקבוק בירה תוך 2 דקות! מלאו קערה במעט מים והרבה קרח, הוסיפו 2 כפות מלח, ערבבו, תכניסו את הבקבוקים ותהיה לכם בירה קרה תוך 2 דקות. זה בדוק ;)

 

הצטרפו למועדון הלקוחות שלנו וקבלו עדכונים על מאמרים חדשים בבלוג והטבות מיוחדות בחנות האונליין