בירה בריסטה

דני שפירא

מלבד מים כמובן, קפה ובירה הם שני משקאות אהובים שאני צורך על בסיס יומיומי. בדרך כלל היום מתחיל עם כוס קפה ונגמר עם בקבוק בירה. האחד מעורר ומחדד ואילו השנייה מערפלת ומטשטשת. שני מצבים קיומיים הכרחיים כדי לשמור על שפיות ואיזון בעולם מודרני. לכן הרעיון של לעשות בירה עם קפה הרגיש לי טבעי כמו לעשות שידוך בין שני חברים טובים, שאומנם שונים באופיים, אבל בעלי פוטנציאל גבוה ליצירת זוגיות משגשגת. האתגר היה למצוא את סגנון הבירה ואת סוג הקפה שיהיה ביניהם את הכימיה הנכונה.

 

בירה או קפה

בירה בריסטה, למי שמתלבט בין בירה לקפה?

 

טעמים קלויים בבירה זה לא משהו חדש. שעורה קלוייה היא מרכיב קבוע בסטאוטים לסוגיהם, ובמינונים קטנים יותר גם בבירות שאינן בהכרח סטאוט. השילוב של קפה בבירה שכבר יש בה טעמים קלויים אינה מחדשת יותר מדי. אם נחזור רגע לאנלוגיית השידוכים, אז זה יהיה כמו לשדך בין כאלה שמכירים מגיל אפס, גדלו באותו מקום ועברו יחד את אותן התחנות בחיים. זה פשוט עוד מאותו הדבר. לכן חיפשנו פה משהו שיהיה מחוץ לשטנץ הרגיל של בירה עם קפה. 

 

כשאיציק, המנכ"ל של בירה שפירא, טייל בבודפשט שנה שעברה, הוא גילה תעשיית קראפט צעירה ומעניינת. שם הוא הכיר לראשונה את סגנון הבירה White Stout - כשמה כן היא: בירה בהירה עם טעמים קלויים כמו אלה שאנחנו מוצאים בסטאוט. הניגוד הזה בין הצבעים סיקרן אותו, ויחד עם צוות הבשלנים שלנו, התחלנו לחשוב בכיוון הזה של בירה בהירה עם קפה.

 

דותן בתחנת השטיפה ביירגשף, אתיופיה

 

בשלב הזה חברנו למומחה הקפה והקלייה מ-Coffee Shop 51: "תמיד אהבתי קפה, התמכרתי מגיל צעיר מאוד ובצבא כבר הייתי מסתובב לכל מקום עם פק"ל", מספר הבעלים דותן גרינברג תוך כדי שאנחנו יושבים לסשן טעימות קולד ברו. מתוך תשוקה למשקה המהביל דותן יצא במסע אחר הקפה המדוייק שייקלע לטעמו והרחיק עד לאתיופיה: "אנו עובדים זו שנה שנייה ברציפות עם תחנת השטיפה אריצ'ה שממוקמת במחוז יירגשף שבדרום אתיופיה. תחנה זו מרכזת את יבוליהם של 650 חקלאי האזור. הקפה שמגיע אלינו עובר ידיים רבות ונמצא בהשגחה מתמדת להשגת תוצאה מושלמת."

 

פולי קפה טריים של קפה 51 במחוז יירגשף

 

כשטעמנו את החליטה הקרה מהתערובת של דותן גילינו שהטעמים הקלויים לא ממש דומיננטיים וקיבלנו דווקא טעמים יותר פירותיים ומתקתקים של קפה. ברומאסטר יוחאי הציע לשדך לקולד ברו של דותן בירת אייל בהירה וקלילה, אך עם זאת גם בעלת גוף דומיננטי, בירה שתהווה בית "קר" לטעמי הקפה והארומות המתקתקות שבאו מהקולד ברו האתיופי.

 

 

הקולד ברו הוכן מבעוד מועד ואז שודך לבירה בסוף שלב הרתיחה של הבישול. זאת הייתה תחילתה של זוגיות מופלאה. אומנם בהתחלה הבירה והקפה תססו יחד ועברו את הדרמות שכל זוג צעיר חווה, אבל מהר מאוד הטעמים השלימו אחד את השני באופן מחמיא ביותר ויצרו את ה-Barista Beer. מעבר לשילוב הטעמים המוצלח יש פה גם הרמוניה מאוזנת של אלכוהול וקפאין, של עירפול וטישטוש חושים ושל שחור ולבן. השידוך הצליח ואנחנו מקווים שתהיה לכולנו פיסה קטנה של גן עדן. 

 

צילום: אודי קצמן

הצטרפו למועדון הלקוחות שלנו וקבלו עידכונים על מאמרים חדשים בבלוג והטבות מיוחדות בחנות האונליין