בירה עם אידאלים

יוחאי קודלר

אידאלים הם דבר נשגב, דבר ששואפים אליו. אנחנו בשפירא עושים בירה ברמה גבוהה ודואגים לשמור על טעם, איכות וייחודיות ללא פשרות. כששאנן בא עם הרעיון לייצר בירה שתלווה את האלבום החדש שלו "אידאלים", לקח לנו קצת זמן לעבד את הנתונים ולתכנן בירה שתתאים לאלבום.

 

שאנן סטריט - אידאלים 2021

 

הרעיון לבירה חריפה הגיעה בהחלטה משותפת של אורי, הבשלן הראשי שלנו, ושאנן. אורי ישר חשב על הסטאוט שלנו. בירות חריפות הכרנו בכל מיני וריאציות, אבל פחות שחורות וקלויות. בירה כהה, מלאה, עם גוף כבד וטעמי קלייה של קפה ושוקולד היא במה מצויינת לפלפל חריף. הסטאוט נותן כבוד לפלפל החריף אבל מבלי שהוא יאפיל וישתלט על הבירה כולה. 

 

Oatmeal Stout

סטאוט שיבולת שועל - אחלה בסיס לצ'ילי החריף

 

פלפלים חריפים הם לא משהו שבשגרה שלי ולכן החלטתי לשנס את בלוטות הטעם ולרדת לעומק העניין. דיברתי עם כמה מומחים לפלפלים חריפים שמאוהבים בחריף קיצוני. מסתבר שפלפלים חריפים זה עולם שלם. ישנם המון זנים ברמות חריפות שונות ובמגוון רב של טעמים. התחלתי לחפש בשוק מחנה יהודה, אבל לא מצאתי את הזנים המיוחדים יותר שסיפרו לי עליהם. אחרי בירורים הגענו לחקלאי בערבה במושב חצבה שמגדל מספר זנים מיוחדים וחזקים בחריפותם. חריפות הפלפל נמדדת במדד שנקרא סקוביל. פלפלים נפוצים בשימוש יומיומי נעים בין 500 ל-2500 סקוביל. הזנים של הערבה היו בין 500,000 ל-1,500,000 סקוביל(!). קיבלנו לניסיון 6 זנים והתחלנו בניסוי מקיף. לאחר התייעצות עם חברים בתעשייה החלטנו להשרות את הפלפלים בתזקיק אלכוהול 96% של בירה שלנו. אחרי ההשריה העברנו את הפלפלים מהאלכוהול לבירה. טעמנו אותה בכמה מועדים, ובמועד האחרון עשינו פאנל של כל חברי המבשלה כולל שאנן כדי להחליט איזה זן הכי אהבנו. חיפשנו פלפל שייתן לא רק חריפות אלא גם טעם מיוחד. בטעימה הוחלט ללכת על זן פלפל שנקרא הבנרו. אבל כשחזרנו לחקלאי התברר שלא נשאר לו מספיק מלאי לבישול הבירה. 

 

פלפלים בערבהשאנן ואורי מלקטים פלפלים חריפים בערבה

 

התחלנו מחדש והפעם הגענו לגיא אילן - מגדל פלפלים מפארן שבערבה. גם לו היו פלפלים הבנרו, אבל הוא הציע לנו לנסות זן חדש שלא כל כך מוכר ואמר שלפי איך שתארנו לו מה אנחנו מחפשים הוא יהיה אפילו יותר מעניין מההבנרו. הבנו שהכי טוב זה פשוט להגיע לערבה. פינינו זמן בלו"ז ויצאנו אני, אורי ושאנן לטיול בערבה. הזמן דחק כי תיכננו לחזור בזמן לאיסוף הילדים. שמענו את הסיפור על המשק ועל אוריה, השותף של גיא, וטעמנו קצת פלפלים טריים. טעמנו הבנרו משני זנים ואז הגענו לזן החדש - מאדם ז'אנט. המאדם ז'אנט ישר משך את תשומת ליבנו. פלפל צהוב, מקומט ויפה. היה חריף מאוד ובעל טעם לימוני מרענן כמו גרידת לימון. החלטנו לקחת כמות שתספיק לבישול הבירה מכל סוג ולהחליט במבשלה לאחר עוד בדיקות מקיפות. הפעם השתמשנו בפלפלים טריים ללא השרייה באלכוהול כי הבנו שהאלכוהול הוציא את רוב החריפות מהפלפל והשאיר רק את הטעם, מה שהוציא לנו את האיזון של הטעם מול החריפות. בטעימה נוספת מול פאנל עם שאנן, החלטנו פה אחד שהולכים על המאדם ז'אנט. הטעמים הלימוניים שלו נתנו קונטרסט מושלם לסטאוט. טוויסט מרענן לבירה כבדה. החריפות מורגשת מצויין ומאוזנת עם טעם הפלפל המיוחד. 

 

פותחים שולחןפותחים שולחן בפארן עם גיא ואוריה

 

לסיכום, כמו בכל פרוייקט אחר שיוצא מהמבשלה יש פה סיפור. בירות שיוצאות מפתח המבשלה הן בירות שעברו תהליך ארוך של תכנון, פיתוח, נסיונות ולמידה. אנחנו גאים להציג את בירת "אידאלים" - Hot Chili Stout - בירה של טעמים, איזונים וחריפות. בירה עם גוף כבד אך עם טעמים מרעננים וקלילים. 

 

Hot Chili Stout בירה אידאלים

צילום: אודי קצמן

 

ולסיום, טיפ קטן - מומלץ לשתות לאט. ככל שהבירה מתחממת בכוס, טעמו המיוחד של הפלפל מורגש יותר.

 

הצטרפו למועדון הלקוחות שלנו וקבלו עידכונים על מאמרים חדשים בבלוג והטבות מיוחדות בחנות האונליין